LAR of LSP, what’s in a name

Door: Jip de Koning

De Large Account Reseller (LAR) van Microsoft is niet meer. De LAR heet nu LSP: License Solution Provider. Volgens Microsoft weerspiegelt de benaming de manier waarop de Cloud hun rol verandert. Deze rebranding moet een imago verandering teweeg brengen dat minder het “sales gevoel” benadrukt. Maar voor de duidelijkheid: het zijn nog steeds resellers.

Aan het begin van haar nieuwe boekjaar (juli 2013) heeft Microsoft deze rebranding bij de LARs gelanceerd en tijdens de Worldwide Partner Conference zijn er meer details van deze nieuwe koers bekend gemaakt. De LAR eeeh… LSP moet zich nu veel meer richten op cloud en online services. Microsoft is tot deze wijziging overgegaan nadat duidelijk werd dat ongeveer 50% van de LAR’s in Groot-Brittannië nu al als solution provider fungeren.

Met de opkomst van de cloud verandert ook de wijze van licensering. Dit roept bij veel bedrijven vragen op. Volgens Microsoft kan de LSP daar een belangrijke rol in spelen.

De Microsoft resellers doen het zeker niet slecht. In het afgelopen jaar zijn er via het LAR kanaal wereldwijd 11.000 nieuwe Enterprise Agreement contracten afgesloten met daarin een explosieve groei voor Office365 en Windows Azure. Microsoft is hiervoor ook nauwer gaan samenwerken met de LSP’s. Ook voor het komend jaar, biedt het einde van de ondersteuning van Windows XP en Office 2003 mooie kansen voor de License Solution Providers.

Microsoft wil ook dit jaar een forse groei (40%) in cloud services realiseren. Daar heeft zij de LSP voor nodig. De LSP’s hebben immers al relaties opgebouwd met hun klanten en kunnen vanuit deze positie makkelijker cloud services onder de aandacht brengen.

Een naamsverandering maakt een partij niet opeens meer service- en oplossingsgericht. Dat zit in je of niet. We hebben in Nederland meerdere LSP’s die het geven van een goede dienstverlening hoog in het vaandel hebben. Anderen zetten meer in op een laag prijsniveau. Daarmee is het een niet beter of slechter dan de ander. Het hangt namelijk van de wensen van de klant af (en dat is niet alleen prijs of dienstverlening) of de ene LSP beter dan de andere past.

Uiteraard helpen wij onze klanten om de juiste “fit” te maken.




« Terug naar het overzicht