Onafhankelijk advies is noodzakelijk in de zorg

Door: Wim Zuman

Veel zorgorganisaties zijn op dit moment bezig met de onderhandelingen voor de vernieuwing van hun Microsoft licentie overeenkomst. De druk om een nieuw commitment aan te gaan wordt sinds het eerste kwartaal opgevoerd als gevolg van Microsoft’s fiscale jaareinde (juni). Door het verwarrende licentie model van Microsoft is het voor een meerderheid van zakelijke gebruikers van Microsoft onduidelijk wat er inhoudelijk verandert aan de voorwaarden van Microsoft Enterprise Agreements als deze vernieuwd wordt. Een onafhankelijk expert kan een organisatie hierin wegwijs maken.

Aangezien Microsoft de afspraken met diverse koepelverenigingen heeft stopgezet, worden instellingen geconfronteerd met een significante prijsverhoging gemiddeld rond de 24% bij de start van de onderhandelingen. Alleen al hierom zou je als zorginstelling van bijvoorbeeld een Ziekenhuis vertrouwd advies moeten krijgen van een consulent die niet wordt betaald door Microsoft over de omzet van het licentie contract. Deze is dus echt honderd procent onafhankelijk! Hij of zij heeft geen financiële belangen bij de levering van licenties, want het is uitsluitend en alleen de organisatie die de consulent inhuurt, die hem of haar betaald.

Het speelveld wordt tegenwoordig sterk beïnvloed door Microsofts push om klanten naar de Cloud te brengen: Microsofts licentie regel beschrijft, dat elk device dat beheert wordt door de organisatie moet worden gelicenseerd. Vanwege het gebruik van webmail of meerdere devices per persoon blijken zorg instellingen niet klaar te zijn voor deze trend, aangezien men in veel gevallen een device gebaseerde licentie heeft. Op het moment dat er een “friendly” review of nog erger een officiële Audit plaatsvindt is het al te laat en sta je als klant met de rug tegen de muur. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk heel goed te kijken naar de behoefte de komende jaren en niet zomaar halsoverkop te gaan verlengen, omdat de fabrikant dit zegt. Maak dus een goede overweging om verder te gaan op basis van devices of op basis van users. Het is namelijk heel moeilijk om tijdens het contract dit om te zetten. En zo voorkom je onnodige verrassingen tijdens een controle.

Een consulent moet in mijn ogen weten wat er aan beide kanten van het veld speelt zowel bij de LSP als bij de leveranciers. Samen met de klant stippel je een plan uit voor de komende jaren. Ik weet dat het lastig is in de IT om vooruit te kijken, maar wil je dit goed doen dan is dit noodzakelijk.

Een onafhankelijke consulent is dus niet alleen een ondersteuning in de basic vraag, of een organisatie beter een drie jarig Enterprise contract kan aangaan, of toch maar moet overgaan op het kopen van behoefte. Nee, een onafhankelijk consulent ondersteunt net zoals bij alle andere organisaties de zorgorganisatie in al hun vragen en behoeftes en voorkomt onaangename verrassingen.




« Terug naar het overzicht