Cloud – wat wil de gebruiker?

Iedereen heeft het over de ‘cloud’. Cloud is immers De Toekomst! Iedereen vindt dat u ernaar toe moet…. Eens even kijken wie dit dan allemaal zijn:

  1. De fabrikanten. Zij willen maar al te graag dat u naar de Cloud migreert. Niet stapsgewijs, maar in 1 keer met uw volledige omgeving. De fabrikant kijkt vaak niet  naar de daadwerkelijke behoefte bij de klant. Dit is het businessmodel die de fabrikanten nu volgen en het is de manier om klanten volledig te binden. Ik richt me nu even alleen op Microsoft, maar dit fenomeen is vanzelfsprekend veel breder en geldt voor de meeste grote software vendoren. Waar gaat het hen om: klanten vastpinnen in de eigen datacenters met de eigen technologie. Met andere woorden; een complete vendor lock-in en ook nog in een abonnementsvorm. De bonussen worden op basis hiervan betaald aan de verkopers. Dus is het ook logisch waar de focus op ligt. Vanuit een fabrikants-perspectief is dit dus volkomen helder. Dit is de top-down strategie, dus de werkvloer heeft hier niets over te zeggen.
  2. cloudDe resellers. Alle resellers die cloud verkopen, worden hier extra over beloond. Over andere producten dan cloud worden  minder fees betaald. De reseller wereld is eigenlijk heel plat en duidelijk. De resellers zijn commerciële bedrijven, waarvan 90% beursgenoteerd en allemaal met een winstoogmerk. Het advies op Cloud levert het meeste geld op. Als u hiermee de targets binnen haalt, en met andere producten/oplossingen niet, dan is het wel duidelijk waar u als ‘adviseur/verkoper’ voor gaat. Dit zou ik ook doen, sterker nog, dit heb ik jaren gedaan. De contracten van een LSP met Microsoft zijn vele pagina’s dik, dus de LSP’s hebben geen keuze als zij hun winst willen maximaliseren. Dus dat de door Microsoft geautoriseerde adviseurs (bijvoorbeeld LSP’s) graag willen dat klanten naar de cloud gaan, snap ik ook.
  3. De system-integrators of cloud integratie-partijen. Er is een compleet nieuwe set van partners opgestaan, die software leveren en integratie werkzaamheden uitvoeren. Het kost  heel veel werk  om klanten te migreren naar de cloud. Dit is niet een next-next-finish verhaal. Hiervoor wordt een heel plan  gemaakt en stap voor stap uitgevoerd. Sommige zaken worden inmiddels min of meer geautomatiseerd  uitgevoerd, maar het is niet simpel. Deze partijen verdienen veel geld door het vele werk wat hieruit voortvloeit. Er is een nieuwe industrie ontstaan, die in haar marktbenadering goed en minder goed is te noemen.
  4. De specialisten bij de klanten. De techneuten en informatiemanagers moeten innoveren en bezig blijven met nieuwe technologieën. Als het principe is: “don’t fix it, if it ain’t broken” of “Goed genoeg is goed genoeg”, dan is het leven minder spannend. Met andere woorden, ze moeten continu hun eigen plek bewaken en uitbouwen. Het gaat hier om banen en carrière. Vanuit dit standpunt bezien is het belang voor de switch naar de cloud volkomen helder.
  5. computerMaar dan: de eindklant. Dit zijn de gebruikers. Wat willen de gebruikers? Niemand van hen interesseert het of de technologie uit de cloud komt of niet! Het moet het doen en optimaal haar “core business” faciliteren en als het kan; zo snel en  stabiel mogelijk. Dus cloud of niet, dat doet helemaal niet ter zake. Er is hier geen pro-cloud keuze of anti-cloud sentiment, men is neutraal. Gemak speelt natuurlijk wel een rol.

Functioneel gezien vraagt echter geen enkele eindgebruiker om cloud. Niemand vraagt bij de IT-afdeling om Office 365 Click-to-Run, omdat dat zo’n fijn product is. Het voegt ook letterlijk niets toe aan de dagelijkse gang van werken en zorgt ook niet dat mensen beter met elkaar gaan samenwerken. Email moet stabiel zijn en het doen, maar niemand gaat vragen om Exchange Online Plan 2.

Om in een gemiddeld ziekenhuis iedereen goed te laten werken is het volgende benodigd:

  • Een werkplek: deels gebruikt door meerdere medewerkers tegelijkertijd en deels unieke werkplekken; meestal ook een mix van laptops, desktops, thin clients, smartphones en tablets.
  • Toegang tot een Electronisch Patienten Dossier (EPD) of Electronisch Cliënten Dossier (ECD)
  • Email
  • Documenten kunnen delen en opslaan
  • Bestanden kunnen printen
  • Eventueel presenteren
  • Thuiswerken (in mindere mate: hoeveel zorgpersoneel logt er thuis in en gaat hier echt werken, behalve het checken van mail?)
  • Toegang tot werk specifieke apps

Met andere woorden: hele basic werkzaamheden. Dus rijst hier de vraag: hoe u dit zo efficiënt mogelijk kunt doen? Dit kan op een aantal manieren: als u het aan de mensen vraagt die geld verdienen aan cloudoplossingen is er hier maar 1 oplossing mogelijk: Microsoft 365 E3 of E5. Dus voor iedereen de volledige product set, los van het feit of ze die nu wel of niet nodig hebben. In Microsoft technologie betekent dit: altijd de laatste versie van Windows, de altijd up-to-date versie van Office en alle diensten uit de cloud, draaiende in het datacenter van Microsoft met alle bijbehorende management en security tools. En dit moet dan ook binnen 3 maanden live zijn.

Wat zou hier veel beter passen:

Als er geen Virtual Desktop Infrastructure (VDI) is ingericht, dan hoeft u geen Windows in uw contract op te nemen, deze wordt al meegeleverd met alle pc’s. Dit scheelt 60 euro per gebruiker per jaar. Waarom in vredesnaam een VDI?

Welke Office-versies voldoen?

  • Alle functionaliteiten zitten al in Office 2010;
  • Uitvoeren van een upgrade naar Office 2016 voor de cloud integratie , hier kunt u zeker vier jaar mee vooruit;
  • Waarom betalen voor dure Software Assurance (SA), voor allerlei functies die niet nodig zijn voor het dagelijks functioneren?
  • Eenmalig aanschaffen zonder SA scheelt heel veel geld (dit geldt ook voor Email en Sharepoint);

Waarom niet vier jaar op 2016 blijven, dit volledig uitnutten en dan kijken hoe de wereld ervoor staat? Ik snap heus wel dat we met name in de Zorg erom zitten te springen om zo snel en zoveel mogelijk geld naar de grote Amerikaanse softwarebedrijven te brengen (dit is ironisch bedoeld). Dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.

Het is goed om de volgende punten in ogenschouw te nemen:

  • Als u deels naar de cloud wilt (voor bijvoorbeeld Email), dan kan dit natuurlijk aangezien dit relatief weinig geld kost;
  • Kijk op een cloud gerelateerde manier naar uw ICT -omgeving;
  • Heeft u alles in de cloud (licentie technisch), dan heeft u straks een hele slechte onderhandelingspositie. Mocht u over vier jaar nog alles On-premise hebben, dan staat u er een stuk beter voor … zeker qua onderhandeling richting Microsoft;
  • Over een of twee jaar loopt het contract af en dan is het fijn om een onderhandelingspositie te hebben;
  • Als u nu minder uitgeeft, dan bent u weer interessant. Nu kunt u dikke cloud contracten afsluiten met korting en alle klanten denken dat die korting wel gehandhaafd wordt voor de komende 10 jaar…hoe naïef kunt u zijn … u wordt nu in bepaalde contracten ‘gelokt’ en ‘gelocked’ en daarna komt u er niet meer uit;
  • Cloud is niet de enige weg. Wat heeft u nu echt nodig en hoe gaat u dit invullen;
  • In de praktijk zit er een angst om iets te missen, klanten worden bang gemaakt door fabrikanten;
  • U moet goed weten wat u nu nodig heeft en wat er de komende jaren moet gebeuren;
  • Ik ben voor innovatie. Als er ontwikkelingen zijn die het voor iedereen sneller, beter en goedkoper maken, dan ben ik de eerste die zegt: doen!
  • Cloud maakt het over het algemeen niet sneller, niet beter en is zeker niet goedkoper…en de relatie met een softwarefabrikant…tja…wat mag die kosten?

Door: Marc Stuifzand